การวางแผนการเดินทางเพื่อการท่องเที่ยว
การเดินทางเพื่อการท่องเที่ยว เราต้องศึกษาตรวจสอบแหล่งท่องเที่ยว (attractions) จากหน่วยงานการท่องเที่ยว (Tourism agency) รายการท่องเที่ยว (Trip Agenda) จองที่พัก (accommodation reservation), จองตั๋วเดินทาง (Ticket reservation)
1. Trip Agenda
Trip Agenda คือ การเขียนกำหนดการเดินทาง ซึ่งต้องเน้นรายละเอียดเรื่องเวลาและสถานที่ แต่ก็ต้องยืดหยุ่นได้
2. Booking a flight and Hotel Reservation (การจองตั๋วเครื่องบิน และโรงแรม)
สิ่งที่พบอยู่เสมอ เวลาเดินทางท่องเที่ยว คือ การจองตั๋วเครื่องบิน และการจองที่พัก ซึ่งนักศึกษาจะต้องรู้เข้าใจและนำไปใช้ในชีวิตประจำวัน ดังนี้
2.1 Booking a flight (การจองตั๋วเครื่องบิน)
คำศัพท์สำนวนที่ใช้สำหรับจองตั๋วเครื่องบิน
- I’d like to book a flight to + (สถานที่จะไป) = ผมขอจองตั๋วไป......
- Seat’s available = มีที่ว่าง
- Date of departure = วันที่เดินทาง
- Date of returning = วันที่กลับ
- Date of arrival = วันที่มาถึง
- Flight timing = เวลาเที่ยวบิน
- Seat’s confirmed = ยืนยันที่นั่ง
- Direct flight = บินตรง
- Stop over = พักเครื่อง
- Connect the flight = ติดต่อเครื่องบิน
- In transit = เปลี่ยน/ถ่ายเครื่อง
2.2 Hotel Reservation (การจองห้องพักโรงแรม)
คำศัพท์สำนวนที่ใช้ในการจองห้องพักโรงแรม มีดังนี้
ในกรณีที่เราจองห้องพักในโรงแรมทางโทรศัพท์ ควรพูดดังนี้
- I’d like to make a reservation, please.
- I’d like to make a room reservation, please.
- I’d like to reserve a room, please.
- Reservation, please.
- I’d like to make an advanced booking for a double room for the 2nd and 3rd
June, please. of
- Can I make a hotel reservation here?
- Can I book/reserve a double/ single room for two nights, please?
- Have you got a single/double room for two nights?
- Have you got any vacancies for tonight?
ในกรณีที่ต้องการทราบราคาห้องพักควรถามดังนี้
- How much is a room/it? Is service included? (รวมค่าบริการ)
- How much does it cost? Do you have any discount rates? (ลดราคาไหม)
- What price is it? Does the price include breakfast? (รวมอาหารเช้าไหม)
- What’s the price? Is that your best price? (ราคาเหมาะสม)
- What’s the price?
- Do you have extra beds (เตียงพิเศษ) cable TV?
- What facilities do you provide/have?
ในกรณีที่พนักงานที่พักต้องตอบคำถามลูกค้า
- Yes. I can offer you a double room.
- Yes. We have two rooms available/left.
- I’m sorry. We have no vacancies./ We’re full.
- I’m sorry. We’re fully occupied.
- The rate is 2,000 baht for a double/a single.
- The price/ It is inclusive/ not inclusive tax/ breakfast.
- When would you like to check in/ out, sir/ Madam?
ในกรณีที่พนักงานที่พักต้องตอบคำถามลูกค้า
- Yes. I can offer you a double room.
- Yes. We have two rooms available/ left.
- I’m sorry. We have no vacancies. / We’re full.
- I’m sorry. We’re fully occupied.
- The rate is 2,000 baht for a double/a single.
- The price/ It is inclusive/ not inclusive tax/ breakfast.
- When would you like to check in/ out, sir/ Madam?
ไม่มีความคิดเห็น:
แสดงความคิดเห็น